عن رامى جمال و إصابته بالبهاق الذي ليس إلا خلل مناعى و ليس مرض معدى

عن رامى جمال و إصابته بالبهاق الذي ليس إلا خلل مناعى و ليس مرض معدى

السلام عليكم  

من فترة كان نزل الفنان ( رامى جمال ) عن إصابته بالبهاق وعبر عن تفكيره الكتير و قلقه فإن حاجة زى كده هو جربلها علاجات كتير ممكن متروحش، و إنه شايل هم إذا هيقدر يظهر كده و الناس تعامله عادى و لا لا خصوصاً إنه ناس كتير فاكرينه معدى، السبب فإن الناس بتتصرف بطريقة بتجرح مشاعر الآخرين هو إنهم مش عارفين إيه دا و مش شايفين غير البقع البيضاء اللى ظاهره، التصرفات دى كلها هتختفى لما الناس تعرف و وعيها يزيد و بالتالى هيبطلوا يجرحوا مشاعر المصابين بيه..


البهاق ما هو إلا مرض مناعى زى أمراض مناعية كتير زكرناها و اتكلمنا عنها فى الفيديو السابق، الخلل اللى بيحصل فى المناعة بيخليها تهاجم و تدمر الخلايا المنتجة و المصنعة لمادة الميلانين و المسئولة عن لون جلدنا للى بنت ولد بيه ، فبالتالى دا بيؤدى إلى ظهور بعض البقع للى لونها أفتح عن لون بقية الجلد بسبب الخلل للى بالخلايا...


 البقع الفاتحة و ال صغير ة هى أول و أوضح أعراض المرض فى الظهور، الشعيرات البيضاء أو الرمادى اللى بتظهر على فروة الرأس أو الوجه برضه دليل، فقدان اللون في الأنسجة اللي تغطي الأجزاء الداخلية للفم والأنف ، و التغير فى لون الشبكية كلها أعراض تعبر عن حدوث المرض.

البهاق قد يحدث فى أى عمر ولأى حد بغض النظر عن جنسه أو عرقه أو لون بشرته بس أصحاب البشرة القمحية و الداكنة أكثر تتعرضاً للإصابة و الأعراض بتكون أكثر وضوحاً عليهم.

وعلى أساس نوع البهاق بتختلف أماكن الإنتشار:

  • كتير من أجزاء الجسم: وهوالأكثر شيوعًا، واسمه البهاق العام، تظهر البقع على أجزاء الجسم المتماثلة (بشكل متماثل).
  • جانب واحد فقط أو أحد أجزاء الجسم: و اسمه البهاق القطعي، يميل إلى الظهور فى الفئات العمرية الصغيرة ويستمر لمدة سن ة أو سنيتن ويوقف بعد كده.
  • منطقة واحدة: و اسمه  البهاق (الوجهي) المحلي.

أما بالنسبة للعلاج ففى أدوية كثيرة و وسائل كتيرة ممكن تستخدم و لكن مفيش واحدة فيهم ممكن نتنبأ بفعاليتها بصورة كب يرة، بعض الأدوية بتحاول تساعد فى استعادة لون البشرة فى بعض المناطق للى الخلايا متدمرتش فيها كلياً، و البعض الآخر من الأدوية بيحاول تثبيط المناعة للى بتهاجم الخلايا دى و بتدمرها.

يعنى المرض مش معدى و مش مخيف و مش هيأثر علينا و لاعلى الشخص المصاب، اللى بيأثر فعلاً على الناس المصابين بيه هو رد الفعل القاسى اللى بينتج من الناس للى ممكن يكون بسبب عدم فهم، أو حتى تنمر ، أياً كان المرض الى أى حد بالعالم ممكن يصاب بيه و أياً كانت أعراضه و شكلها دا ميديش الحق للناس انها تحسس بعض بنقص فى الجمال أو نقص فى العناية بأنفسهم...

بتمنالكم كل الصحة و العافية الجسدية و النفسية   ..

د.هبة الله مصطفى



إكتشف محتوى اكثر

تعليقات

  • 💕ريتاج💕

    2019-12-05 00:31:32

    سبحان الله

  • 💕ريتاج💕

    2019-12-05 00:31:09

    اللهم لا تدع لنا مريضا إلا شفيته

  • قمر حسن

    2019-11-20 09:46:18

    لك مش معديييي مش معدي هل الشيب في الشعر معدي ؟ مع انه ذات الحالة ؟؟؟

‎استخدم تطبيق TeflyLife لعرض تعليقات 52 المتبقية
إكتشف محتوى اكثر

قمي بتحميل تطبيق طفلي لايف

واحصلي على تذكير مجاني لوقت تطعيم الطفل

فتح

سؤال شائع

تطبيق طفلي لايف

يركز على صحة الأم والطفل ، وهو الاختيار المشترك لملايين الأمهات

Google play
App store

تم النسخ

تحميل الآن
تحميل الآن
تحميل الآن