أخطاء تربوية تجعل طفلك أكثر عرضة للتحرش

أخطاء تربوية تجعل طفلك أكثر عرضة للتحرش


في دراسة علمية سؤل الآباء عن أ ولاده م: فعندما سألوا إذا كان ولد هم أو ابنتهم يدخن سجائر التبغ، أجاب 12% منهم بالإيجاب، بينما أقر 43% من الأبناء أنهم يدخنون فعلًا. وعند سؤالهم عن تعاطي الحشيش فإن 3% فقط من الآباء اعتقدوا أن ابنائهم تعاطوا الحشيش، بينما اعترف 43% من الابناء أنهم يتعاطونها.

وعن شرب الخمر كان تقدير الآباء لا يتعدى 5% بينما أقر 49% من الابناء أنهم يشربون الخمر، وأخيرًا عند سؤالهم إذا كان لولدهم أو ابنتهم لهم نشاط جنسي فإن 2% فقط من الآباء قالوا نعم، بينما اعترف 52% من الابناء بذلك.


نتيجة لإن التواصل ما بين الابناء والآباء ساعات كتير ب يبقى قايم عن الخوف، ده بيتسبب إن ممكن كوارث تحصل، واحنا ما يكنش عندنا علم بيها، وما نقدرش ننقذهم.


مشكلة زي التحرش بالأطفال، ممكن تسيب آثار نفسية تكمل مع ال طفل باقي عمره، غير إن لو الطفل ما خدش موقف، ممكن يتم استغلاله بشكل أ كب ر.

لذلك في نقط احنا بنعملها على المستوى الفعلي ونقط توعوية بنعرفها ليهم، بحيث إن لما يحصل موقف غريب، يستوعب ويقدر يدافع عن نفسه.


على الجانب المعرفي:


1)  لازم الطفل في سن صغير يفهم الفروقات بين الراجل والست، نبدأ نقدم له معلومات وصور كرتونية للأطفال تعرفه عن الفرق ده، وتديله المعلومات المناسبة لسنه. خاصة إن في الدول العربية، مش بيتم تدريس الأمر للأطفال، واللي بيحصل إنه بياخد المعلومات من مصدر غلط، من صحابه أو من النت!


2) أعرفه إن في مناطق ما ينفعش تتكشف قصاد حد ولا على المقربين، ولا الأساتذة، ولا المدرب، ولا أصحابه، مهما كان بيثق فيهم، لازم يفهم إن في خصوصية لجسمه.


3) نبدأ نفتح نقاشات عن كل الأمور اللي تخصه، ويبقى المعتاد إن دي حاجة بيقول لماما وبابا عليها، عشان لما يحصل حاجة، أو يحصل تحولات في مراحل حياته زي مرحلة المراهقة، ما يبقاش صعب نفتح حوار هو شايف عيب نتكلم معاه فيه.


4) من خلال ال قصص نوضح أنواع التحرش اللي ممكن يتعرض لها، ممكن تكون لفظية، أو لمس، أو إن حد يحاول يصوره بشكل ما. ونفهمه من خلال انفعالنا في ال قصة إن دي كلها علامات غلط، هتثبت في دماغه مع المشاعر اللي بتتواجد اثناء الحكي.


5) أفهمه إن لما حد يقولك خلي اللي حصل ده سر بيني وبينك، أو يهدده لو قال حاجة إنه هيأذيه، إن مفيش حاجة اسمها كده، ولازم يرجع يعرفني. لإن بيبقى شخص بيتبع أسلوب غلط وأكيد سلوك غلط.


الأفعال:


1) ممنوع الطفل يغير قصاد حد غير الأب والأم، وعند سن معين، حتى الأب والأم كمان لأ، ونرسخ في ذهنه المعلومة، إن احنا بنقفل الباب عشان ما يصحش نغير قصاد حد.


2) ممنوع يفضل الطفل معتمد على الأم في الاستحمام، نعلمه يحمي نفسه، واثناء ما هو لسه صغير، نديله مساحة آمنة ونفهمه إن في أماكن خاصة، حتى ماما ما تبصش ناحيتها.


3) الأم ما تغيرش قصاد الطفل، وأثناء الأوقات الخاصة بين الأب والأم ممنوع وجود الطفل في نفس الغرفة، حتى لو كان ما زال شهور. ده كله نوصله بيه إن في مساحات خاصة، مش كل الأمور ينفع تطلع برا. وكذلك أنت محدش يقرب منك.


4) نبين له الفرق بين إن حد يلمسه بشكل طبيعي، أو إن حد يلمسه بغرض تاني، الطفل ممكن ما يدركش إن اللي بيلمسه بشكل مش تمام، غرضه كده، بل ممكن ياخدها بنية حسنة وإنه شخص لطيف معاه. ونراعي إننا نهتم بأطفالنا، لأن الأطفال الأكتر فقدانًا للحب والحنان، هم الأكثر تجاوبًا.


5) الطفل لا يلام لما يجي يحكي إنه اتعرض لتحرش، ولا أكذبه لإني بثق في الشخص. لازم استوعب الموقف، وأخليه يعبر عن مشاعره زي ما قلنا في أول أداة للتربية الإيجابية.


6) القرب من الطفل وحضنه يكون بإذن منه، لو هو رفض، لازم نحترمه، نفهمه إن جسمه ملكه، مش مسموح لحد يتعدى عليه.


7) ممنوع التقبيل من الفم، مهما كان ال طفل صغير .


ربنا يعينكم جميعًا على تربية أولادكم بالشكل ا للا ئق وحمايتهم من كل أذى.


المصدر: طفلي لايف

تم الاستعانة بعدة مصادر أجنبية وبمقال أ.منة صلاح نجم


إكتشف محتوى اكثر

تعليقات

  • أم ماريا🌹

    2021-07-12 23:37:38

    شو

  • 💖بناتي حياتي💖

    2021-07-12 21:29:20

    هههنه0ذ

  • زائر-48145800

    2021-07-12 17:57:02

    طفلي تربي

‎استخدم تطبيق TeflyLife لعرض تعليقات 16 المتبقية
إكتشف محتوى اكثر

قمي بتحميل تطبيق طفلي لايف

واحصلي على تذكير مجاني لوقت تطعيم الطفل

فتح

تطبيق طفلي لايف

يركز على صحة الأم والطفل ، وهو الاختيار المشترك لملايين الأمهات

Google play
App store

تم النسخ

تحميل الآن
تحميل الآن
تحميل الآن